Психологічний порадник

Міні -тренінги для вчителів

МІНІ ТРЕНІНГ ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ.

1. Основна частина.
1.Інформаційне повідомлення вчителя.

Професія педагога – професія творча. Чим вищою є креативність вчителя, тим більше шансів для розвитку творчого потенціалу в учнів. До речі, вчитель сьогодні має можливість не лише ознайомитися з природою та специфікою процесу креативності, а й підняти цей рівень у себе, навчитися розвивати креативність у своїх учн
ів.
Різноманітні численні дослідження вказують на необхідність вивчати щось нове для того, щоб збільшити свій творчий потенціал. «Якщо ви банкір, навчіться танцювати чечітку. Якщо ви няня, займіться курсом міфології.»
Психологи вважають, що іноді знайомий світ відокремлений від світу незнайомого майже умовним кордоном. Тому подолати цей кордон вдається лише тим, хто постійно розсуває його межі.
Вправа «Психологічна загадка»
Мета: розвиток швидкості мислення, здатність знаходити і вміти переходити в нові сфери памяті.
У мене в руках апельсин, передаючи його в руки іншого учасника кожен повинен одним словом дати йому визначення, переходячи в різні форми.
Апельсин солодкий….
Рефлексія:
1.Що ви відчували в ході виконання вправи?
Вправа «Чарівний глечик»
Інструкція. Колеги! Пропоную вам дістати по одному папірцю з чарівного глечика (вази, мішечка), який підкаже, що на вас чекає сьогод­ні або що вам потрібно зробити найближчим часом. Ці побажання чарівно впливають на на­стрій, підбадьорюють, надають упевненості.(побажання можна змынювати на розсуд тренера)
  • Тобі сьогодні особливо пощастить!
  • Життя готує тобі приємний сюрприз!
  • Усе складається для тебе найкращим чи­ном!
  • Сьогодні твій день, щасти тобі!
  • Сьогодні Фортуна з тобою разом!
  • Пам’ятай: ти народилася, щоб бути щас­ливою!
  • Сьогодні очікуй прибутку!
  • Люби себе такою, якою ти є, — неповтор­ною!
  • Потурбуйся про здоров’я свого тіла!
  • Зроби собі подарунок, ти на нього за­слуговуєш!
  • Вищі сили оберігають тебе!
  • У тебе є все, щоб насолоджуватися жит­тям!
  • Усе, що потрібно тобі, легко приходить до тебе!
  • Усі твої бажання та мрії реалізуються, повір у це!
  • Сьогодні з тобою спокій і радість!
  • Сьогодні щасливий день
Вправа «Казковий вернісаж»
Мета: активізувати образну пам’ять і творчу уяву, розвивати швидкість та гнучкість думки, вміння міркувати нестереотипно.
Психолог. Усі ми родом із дитинства. І завжди з любов’ю та ніжністю згадуємо казки, які чули вдома, в дитячому садку, в школі. Адже казка — не просто найпопулярніший фольклорний жанр, це чарівне джерело, що дає наснагу кожній творчій людині. Казка дарує радість і дорослим, і дітям. Тому зараз ми виконаємо вправу «Казковий вернісаж». Отже, розпочинаємо.
 1. В якій відомій казці сіра непривітна особистість здійснює підступний план убивства двох осіб, і лише завдяки своєчасному втручанню громадськості все закінчується добре?
(Червона шапочка.)
2. Назвіть казку, в якій різні за своїм соціальним статусом герої займали по черзі помешкання, створене в незвичайному архітектурному стилі. І все було б добре, якби до помешкання не повернувся його попередній власник зі своїм охоронцем. От героям казки й довелося залишити незаконно зайняту територію.
(Рукавичка)
3. Герой якої казки постійно виконує забаганки своєї норовливої дружини? Проте, як би він не прагнув задовольнити амбіції супутниці, вона щоразу підвищує рівень вимог. Зрештою, подружжя опиняється на початковому етапі задоволення власних потреб.
(Про Липку та зажерливу бабу.)
4. В якій казці головна героїня постійно й нахабно обмовляла тих, хто їй робив добро? А коли вона, щоб уникнути покарання, незаконно оволоділа чужим помешканням,то різні впливові особи намагалися провести з нею роботу з подолання її асоціальної поведінки. Вдалося це лише найменшому з усіх учасників експерименту.
(Коза-дереза.)
 5. Назвіть казку, в якій ідеться про спортсмена, котрий вирушає на змагання з бігу з перешкодами. Хитрість і витримка допомогли йому дуже близько підійти до фінішу, проте фінал — трагічний. Проявивши занадто велику самовпевненість, він гине. (Колобок.)
6. Назвіть казку, в якій головна героїня могла перевтілюватися в різні образи задля свого нареченого. Проте одного разу його нерозсудливість та імпульсивність у поведінці призвели до довготривалої розлуки закоханих. Та, долаючи різні перешкоди, вони все ж таки єднають свої долі
(Царівна-жаба.)
Учитель не повинен іти попереду, ведучи за собою дітей, не повинен іти позаду, весь час підштовхуючи їх,— він повинен бути весь час поряд і спільно вирішувати всі проблеми, що виникають у навчальному процесі. А щоб вирішувати всі проблеми, необхідно самому досконало володіти тим матеріалом, якого ми навчаємо учнів. Саме тому вчитель не повинен стояти на місці, а має весь час вдосконалюватись.
Рефлексія «Все в твоїх руках»
На аркуші паперу кожен обводить свою ліву руку. Кожен палець – це певна позиція, з приводу якої необхідно висловити свою думку.
Великий – для мене було важливим і цікавим…
Вказівний – з цього питання я отримав конкретну рекомендацію…
Середній – мені було важко (мені не сподобалось)…
Безіменний – моя оцінка психологічної атмосфери…
Мізинець – для мене було недостатньо…
Вправа “Звукова гімнастика ”
Робимо глибокий вдих носом, а на видиху голосно й енергійно вимовляємо звук.
          А  - впливає благотворно на весь організм
          Є  - впливає на щитовидну залозу
          І  -  впливає на мозок, очі, ніс, вуха
          О - впливає на серце, легені;
          В - впливає на органи, розташовані в області живота;
          Я - впливає на роботу всього організму;
          М - впливає на роботу всього організму;
          X - допомагає очищенню організму;
          ХА - допомагає підвищити настрій.
Притча
Високо в темному небі, на одній величезній зоряній галявині жили - були зірки. Було їх дуже багато, і всі зірки були дуже гарними. Вони світилися й іскрилися, а люди на землі щоночі любувалися ними. Всі ці зірки були різних кольорів. Тут були червоні зірки, і тим, хто народжувався під їхнім світлом, вони дарували сміливість. Тут були сині зірки - вони дарували людям красу. Були на галявині й жовті зірки - вони обдаровували людей розумом, а ще на галявині були зелені зірки. І всі люди, хто народжувався під їхнім світлом зелених променів, ставали дуже добрими.
І от одного разу на зоряному небі щось спалахнуло! Всі зірки зібралися подивитися, що ж відбулося. А це на небі з'явилася ще одна маленька зірочка. Але була вона абсолютно... біла! Оглянулася зірочка навколо й навіть замружилася: скільки прекрасних зірок навколо - прошептала вона. “А що ти даєш людям?”- запитали її інші зірки. У відповідь вона задумалася....
- Я знаю, що серед всіх присутніх немає таких зірок, які були б безбарвними. Я бажаю вам «світитися» завжди й скрізь!  


« Формування навичок ефективної взаємодії в колективі»

 Мета: познайомити учасників  між собою; розвивати уміння короткої само презентації;формувати уміння працювати в колективі;сприяти формуванню позитивної самооцінки
ХІД ЗАНЯТТЯ
Вступ (3хв)
Сьогодні ми з вами зібрались на тренінгу, ! щоб краще пізнати  один  одного,  покращити   настрій, та будувати відносини з колегами на основі поваги і довіри.  
Привітання
З гарним настроєм хто прийшов – махніть рукою,
Хто чує мене – кивніть головою,
Хто бачить мене-прошу оком моргнути,
Хто любить дітей-ті підводяться тихо,
Хто найвеселіший-ви всім усміхніться.
Хто ввічливий-сусідові злегка вклоніться
Вправа – знайомство « Квітка моєї душі» ( 12хв)
Мета: познайомити учасників один з одним, створити умови для ефективної співпраці.
Зміст вправи: Тренер пропонує першому учаснику, наприклад сидячому з права від нього,  вибрати квітку,(жовта, червона, синя), пояснити чому саме вибрали червону а не синю… назвати своє повне ім’я та відповісти на питання, які розміщені на пелюстках.
1) Я працюю в цій школі, тому що…
2) Колектив ставиться до мене  …
3) Ціную в людині  такі риси характеру…
4) Мене дратує  коли …
5) Я сказала б про себе, що я…
6) Моїм другом в колективі є…
Вправа « Дізнайся про мене, що я…»(5хв)
Мета:  активізація учасників групи
Зміст вправи: Група розсідається по колу. Учням пояснюється, що зараз буде проводитися гра, з допомогою якої ви зможете краще пізнати один одного. Називається особистісна якість або описується ситуація і учасники, по відношенню до яких відноситься даний вислів, виконують певну дію. Вони встають зі стільця, виконують цю дію і знову сідають на місце. Наприклад: «Той, у кого є брат, повинен клацнути пальцями». Темп гри повинен зростати. Варіанти висловлювань:
•          у кого є син - тричі моргніть;
•          той, хто сьогодні вранці з'їв смачний сніданок – погладьте себе по животику;
•          хто народився весною, нехай візьме за руку сусіда з права;
·                    хто народився зимою, візьміть сусіда за руку з ліва;
•          хто любить котів - промурчіть;
•          у кого є донька, нехай скаже сусідові зліва, що це його не стосується;
•          хто п'є каву з цукром і молоком, загляньте собі під стілець;
•          хто любить вишивати, підніміть руки вгору;
•          у кого є захоплення  - підстрибніть і назвіть його;
•          хто дуже любить свою роботу-вигукніть фразу «Я в захваті!»;
•          хто вважає що помилився з вибором професії, вигукніть: « Я заблукав»
•          хто любить компліменти-вигукніть «Так-так!»;
•          той, хто вміє вирощувати квіти- зробіть ривки руками
•          хто вважає, що гра триває досить довго,  схрестіть руки на грудях і голосно крикніть: «Досить!».
Вправа «Скажи мені хто твій друг» (10 хв.)
Мета: виявлення спільниїх інтересів
Зміст вправи: "Безумовно, у кожного з вас в групі вже з'явилася людина, яка чимось близька вам. Впродовж 5 хвилин ви повинні скласти "психологічний портрет" цієї людини. Вказувати на ознаки, особливо на зовнішні, по яких можна відразу впізнати конкретну людину, не можна. У "портреті" повинно бути не менше 10-12 рис характеру, звичок, особливостей, характеризуючих саме цю людину. Той, учей який склав «портрет» виступає зі своєю інформацією перед групою, а інші учасники намагаються вгадати, чий це портрет".
Вправа «Асоціативний тест»( 5 хв.)
Мета: показати учасникам, що необхідною умовою організаторських здібностей є досить гарна реакція, вміння "не пасувати", боротися до кінця.
Зміст вправи: Тренер зачитує слова (іменники). Учасники повинні до кожного слова як можна швидше сказати слово-асоціацію. Наприклад:
огірок - помідор
дорога - асфальт
школа - парта
Той, хто перший сказав слово-асоціацію, отримує від тренера жетон.
По закінченні вправи з'ясовується, у кого з учасників більше всього жетонів. Він оголошується "лідером".
Асоціативний тест можна проводити в парах.
Вправа «До побачення» (5 хв.)
Мета: Підведення підсумків
Зміст вправи: Учасники сидять по колу. У вчителя в руках м'яч. "Закінчуючи роботу, висловимо один одному побажання на завтрашній день. Воно повинне бути коротким. Ви кидаєте м'яч того, кому хочете побажати, і одночасно говорите це побажання. Той, кому кинули м'яч, у свою чергу, кидає його наступного, висловлюючи йому побажання на завтрашній день. Будемо уважно стежити за тим, щоб м'яч побував у всіх, і постараємося нікого не пропустити".
Притча “Про добру сім’ю”
Шановні колеги! Хочу вам розповісти чудову китайську притчу про добру сім’ю, в якій більше 100 осіб жили разом мирно й дружно, без сварок і суперечок. Правитель країни позаздрив їхній злагоді й спеціально приїхав дізнатись, у чому ж тут секрет. Старійшина всього роду довго щось писав на папері, а потім віддав його правителю. На аркуші було лише три слова: любов, терпіння, ПРОЩЕННЯ.
– І це все?, - Здивувався правитель.
- Так, - відповів старійшина, - але сто разів любов, сто разів терпіння, сто разів прощення.
А зараз висловіть будь-ласка свої враження від почутого!
Дякую за увагу!!!

 Навчальний тренінг-знайомство:
«Роль особистості вчителя у формуванні творчого працездатного учнівського колективу»
Мета: розвиток педагогічної майстерності вчителя; підвищення професійної компетент­ності педагога; підвищення результативнос­ті освіти, навчання, виховання, розвитку учнів.

Щоб дати учням іскорку знань, вчителю
                                                                            необхідно увібрати в себе море світла
В.Сухомлинський
1.Вступ. Організаційний момент.(3хв)
Діяльність учителя як організатора учнівського колективу багатогранна, коло обов’язків дуже широке, прикрощів і невдач набагато більше, ніж радощів і перемог. Але водночас – це радість спілкування,  це бажання бути потрібним кожному своєму учневі й досягнення маленьких чи  великих перемог у навчанні та вихованні. Кожен  намагається відшукати свої шляхи вирішення, здавалося б, одних і тих же завдань. І чим вища майстерність вчителя, тим результативнішим є процес навчання і виховання: менше конфліктів, більше доброти і взаєморозуміння у відносинах між педагогом та його учнями.
Тема нашого тренінгу: «Роль особистості вчителя у формуванні творчого працездатного учнівського колективу».  Гаслом нашої роботи будуть слова: «Почни з себе!». Тільки навчившись працювати творчо, ми зможемо цього навчити дітей
 Вправа «Золота рибка» (5 хв.)
Мета: визначити очікування та сподівання вчителів від роботи на семінарському занятті.
В казках золота рибка завжди виконує бажання, і пропонує кожному учасникові написати свої бажання на час семінару на стікері (не більше трьох), озвучити їх та  прикріпити стікери з написами в луски на малюнку. Можливі варіанти очікувань:
-                      Отримати нову й корисну інформацію з проблеми;
-                      Обмінятися досвідом роботи;
-                      Перебувати в дружній атмосфері.
2.Знайомство «Сенкан» (5 хв.)
  Шановні вчителі, прошу презентувати себе, використавши сенкан, структура якого має такий вигляд:
1 строфа – іменник, моє імя;
2 строфа – 2-3 прикметники, які мене характеризують;
3 строфа – 2-3 дієслова, які найкраще окреслюють та розкривають мою діяльність;
4 строфа – дієслово або фраза, яка найкраще передає моє власне ставлення до самого себе;
5 строфа – синонім до іменника, мого імені.
3. Учительський проект «Сучасний учитель»
З учнями з 5-11 клас було проведено опитування, та складено проект, яким має бути сучасний учитель . Посилаючись на особистий досвід, з’ясуймо наше бачення ролі особистості учителя у формуванні творчого працездатного учнівського колективу. Спробуймо створити вчительський проект «сучасний учитель». Працюватимемо у 4 групах. Отримавши фішку певного кольору, займаємо місце за столиком, на якому розміщена картинка пори року. Зелена фішка-весна (моральні риси); Червона-літо (професійна майстерність); Жовта-осінь( Вимогливість) Біла-зима(характер у відношенні до учнів).
Обговорення. Створення власного проекту. Порівняння з проектом учнів.
Сучасний учитель (вчительський проект-зразок)
  1. Любить дітей.
  2. Доброзичливий.
  3. Володіє елементами педагогічної майстерності.
  4. Комунікативний.
  5. Толерантний.
  6. Справедливий.
  7. Вимогливий.
  8. Ерудований.
  9. Мобільний.
  10. Поважає думку інших.
  11. Справжній друг і порадник.
  12. Порядний у всіх відношеннях.
- А тепер порівняймо наш проект з учнівським (складений учнями 5 і 11 класів).  


Висновок. Легко переконатися, що учні передусім цінують моральні, гуманні риси педагога. Професійну майстерність і вимогливість учителя вони поставили на ІІ місце.
Об’єднавши ці два проекти, маємо шкільний проект «Яким має бути учитель у сучасній школі».
Хто з учителів має ці риси характеру, близький до сучасного вчителя?, учні назвали таких вчителів:
Серед учнів з 6-11 клас було  проведено анкету : « Вчитель очами учнів», яка дала змогу визначити ставлення вчителів до учнів, а саме стиль спілкування на уроці.
Спілкування-дистанціяУ цих педагогів в цілому може бути позитивне ставлення до учнів, але організація діяльності ближча до авторитарного стилю, що знижує загальний творчий рівень спільної з учнями роботи (пасивно-позитивне ставлення плюс авторитарність в організації справи призводять до того, що в групах може бути нібито прекрасна дисципліна, висока успішність, проте значні прогалини у моральному вихованні учнів). Дистанція між педагогом і учнем повинна бути, проте це не головний критерій стосунків.
Спілкування - дружба. Такий стиль спілкування можна розглядати як передумову успішної спільної навчальної - виховній діяльності. Адже дружня прихильність - важливий регулювальник спілкування. Це стимулятор розвитку і плідності взаємин. Проте частенько молоді майстри перетворюють дружність на панібратські стосунки з учнями, а це негативно позначається на усьому ході учбовий - виховного процесу (нерідко на такий шлях початкуючого майстра штовхає боязнь конфлікту з учнями, ускладнення взаємин). Дружність має бути педагогічно доцільною, не суперечити загальній системі взаємин.
Стиль спілкування не є вродженою якістю, а формується в процесі взаємодії і змінюється, отже його можна коригувати й розвивати.
Вивчення педагогічного колективу за допомогою комплексних методик.
Труднощі у вчителя в школі найчастіше викликають зовнішні чинники. Вони залежать від рівня його компетентності, а значить і від його освітньої та моральної підготовленості до педагогічної роботи, його ставлення до обраної справи, ступеня покликання та професійної придатності.
Можна виділити три основних індикатори трудової мотивації персоналу. Це задоволеність своєю працею, зацікавленість у кінцевих результатах своєї праці й прихильність своєї організації. Від того наскільки ці складові трудової мотивації виражені в даного працівника залежить його відношення до професійної праці, його робоча поведінка.
З вчителями школи було проведено методику на визначення рівня впевненості та задоволеності собою.
70% Ви живете у згоді з собою, зна­єте себе і можете собі довіряти. Володієте цінним умінням знаходити вихід із складних ситуацій як особистого характеру, так і у взаємовідносинах із людьми. Формулу вашого ставлення до себе і оточуючих можна визначити так: «Задоволений собою, задоволений іншими». У вас нормальна, здорова самооцінка, ви вмієте бути для себе під­тримкою і джерелом сили і, що найголовніше, не за рахунок інших.
30% Ви незадоволені собою, мучать сумніви і незадоволеність: своїми здібностями, досягненнями в житті, зовнішністю. Ви повинні намагатися більше часу приділяти собі, приймати  себе і життя таким, яке воноє та підтримувати у собі вогник творчої людини.
Одним з найбільш ефективних засобів підвищення професійної компетентності вчителя є самоосвітня діяльність. Професійна самоосвіта педагога – свідома діяльність з удосконалення своєї  особистості як фахівця: адаптування своїх індивідуальних неповторних якостей до вимог педагогічної діяльності, постійне підвищення професійної компетентності та неперервне вдосконалення якостей своєї особистості було визначено за допомогою методики «Шляхи розвитку".
Тест «Шляхи розвитку» показав, що 31% -  хочуть знати себе, можуть самовдосконалюватись, прагнуть до творчості. 69% - не хочуть, є певні причини.
Щоб визначити ставлення учнів до певного навчального предмету та вчителя, з учнями з 5-11 клас було проведено анкету : « Оцінка успішності навчальної роботи вчителя-предметника з точки зору учнів».
Анкета складалася з 9 питань. Обробка отриманих результатів має такі дані.
1.Хто з учителів на твій погляд справедливо ставить оцінки?
2.  Домашні завдання з яких предметів ви виконуєте охоче?
3. На уроках яких вчителів тобі цікаво?
 4. Хто з учителів виявляє турботу, піклування на уроці
5. Дадуть гарну пораду, стосовно шкільних проблем
6. Вкажіть  предмети,які тобі подобаються найбільше.
7. Від кого з учителі ти отримуєш найбільш грунтовні знання?
8. Хто з учителів в доступній формі викладає матеріал?
9. Гуртки яких вчителів, тобі хотілося б відвідувати?
Щоб зробити висновок і порівняльну характеристику , з вчителями було проведено методику на вивчення орієнтованості педагога на навчально-дисциплінарну або особистісну модель взаємодії з учнями.(Опитано20 вчителів)
 Наприклад: предмет  українська мова, математика, географія викладають різні вчителі, але до одного вчителя  діти з охотою ідуть на уроки і  сприймають його матеріал в доступній формі  а  іншого вчителя з того самого предмету не сприймають.
Результати показали, що педагогічний колектив має діаметрально протилежні погляди на модель взаємодії з учнями.
30% - на особистісну модель взаємодії з учнями (спілкування)
70 % - на навчально-дисциплінарну модель взаємодії з учнями (дисципліна)
Але щоб педагог міг створити умови для учнів, необхідні для їхнього самопізнання і самороз­витку, він має бути орієнтований на особистісну модель взаємодії.  Знати, що хоче бачити учень.
Щоб з’ясувати, чому саме, ми маємо не дружні взаємини в колективі та низькі показники розвитку вчителя, як особистості було проведено методику на скільки педагог задоволений своєю професією.
 4.Підсумки семінару-тренінгу.  Вправа на завершення «Емоційний ланцюжок» (3 хв.)
Мета: систематизувати інформацію, отриману на семінарі,  закріпити позитивні результати тренінгу.
Психолог пропонує учасникам осмислити спільну роботу та прокоментувати, чи збулися їхні очікування, визначені на початку семінару.
- Покладіть ліву руку на плече сусіда і по черзі один за одним подякуйте сусідові ліворуч за хорошу роботу, позитивні емоції, висловіть побажання.
Висновок. На сьогоднішньому тренінгу ви краще усвідомили роль учителя у формуванні творчого працездатного учнівського колективу, визначились з головними рисами сучасного учителя та орієнтирами у повсякденній педагогічній праці. Бажаю вам самоствердитися на обраному шляху.
При опитуванні учнів стосовно вимог сучасного вчителя, учні більше схиляються до таких рис: оптиміст, веселий, з почуттям гумору,вміння пожартувати на уроці,  спілкуватися на рівні- дорослого, а не дитини. Тобто, час змінює не тільки підходи до розвитку в освіті, але й бачення дітей є сучасними. Дітям важко працювати і мало поважають тих вчителів, які спрямовані на дисципліну і знання. Більше віддають перевагу тим вчителям, які вміють трішки розрядити обстановку на уроці, щось розповісти цікаве, відхилитися від теми, але в той же час він повинен бути креативний сприймати жарти, майстер своєї справи.
Колектив розгалужений , 50 на 50 готовий працювати разом в системі. Рівень конфліктності між собою показав, що 88% педагогів мають середній рівень конфліктності, тобто колектив твердо обстоює свою думку, не думаючи про те, як це позначиться на вашій професійній кар’єрі, або приятельських взаєминах. І лише 12% педагогів, миролюбиві, хитрі, уміло уникають суперечок  перед  колективом.

«Стилі виховання дитини в сімї».  
Тренінгове заняття для батьків.

Мета: Ознайомити батьків зі стилями батьківської поведінки та стилями сімейного виховання. Ознайомити з ефективними формати та методами виховання загальнолюдських цінностей у школярів. Виявити ставлення батьків до виховання внутрішнього світу дитини.
Хід зборів.
Батьки заходять до класу, і вибирають листочок одного з п'яти кольорів, розсаджуються за столи, позначені цим кольором.
1.Вступ


Як зазначає великий педагог, академік Шалві Амонашвілі, внутрішній вогонь, закладений у дитині природою, з'являється перед нами у трьох основних пристрастях:
Перша пристрасть - це пристрасть, до Розвитку.
 Друга пристрасть - це пристрасть до Дорослішання. Діти прагнуть до дорослішання, хочуть бути старшими. Підтвердження тому - зміст рольових ігор, у яких кожна дитина бере на себе “обов’язки дорослої людини. Задоволення пристрасті до дорослішання відбувається в спілкуванні, в першу чергу з дорослими.
 Третя пристрасть - це пристрасть до Свободи. Дитина виявляє її з раннього дитинства. В різних формах і багатогранно.
У кожній сім'ї свій своєрідний стиль спілкування та виховання дитини. Власне, вміння взаємодіяти з дітьми - дуже важлива річ. Ви можете запитати себе, як знайти час для спілкування, адже сьогодні динаміка життя занадто швидка. Все відбувається в поспіху. Згадайте, як починається ранок у вашому домі. Вранці ви даєте дітям настанови, нагадуючи, як вони повинні вести себе протягом дня.
         Наступного разу зустрічаємося з дітьми вже ввечері. Загальний вечерю, розмова створюють сімейний комфорт. Саме такі хвилини можуть згуртувати і зміцнити сім'ю. Однак, знову спілкування обмежується короткими фразами. Хіба можна поспілкуватися, коли включений телевізор, і якась жінка вже втретє рекламує переваги прального порошку?
       Дослідники стверджують, що батьки розмовляють з дітьми приблизно 15-20 хвилин в день. З них 10-12 припадає на роздачу вказівок.
На вибір стилю родинного виховання вливають:
♦ типи темпераментів батьків, їх сумісність;
♦ традиції сімей, у яких виховувались самі батьки;
♦ науково–педагогічна література, яку читають батьки;
♦ рівень освіти батьків
2.Тест для батьків «Стилі батьківства» (додаток 1)
(батьки  заповнюють дві анкети).
3.“Галявина виховання ”.
На кожному столі є зображення квіток з написами дій дорослих під час виховання дітей. Прошу батьків вибрати дії, які найчастіше використовуєте у вашій практиці і прикріпити квіти до нашої “галявини ”.
 Червоні квіти: покарання, накази, зауваження, глузування, присоромлювання, нотації, застереження, ігнорування, образа, допит.
 Оранжеві квіти: критика, вмовляння, керування, повчання, моралізування.
Голубі квіти: особистий приклад, вислуховування, комплімент, заохочення, похвала, доброзичливі інтонації, зацікавленість, посмішка, підтримка.
І тепер подивимось на нашу “галявину ” - на ній досить багато червоних квітів, а червоний колір — колір застереження, заборони.
Основна частина.
   4. Розповідь притчі «Духовна цінність»

      Колись давно, на Землі був острів на якому мешкали усі духовні цінності та одного разу вони зауважили що острів почав спускатись  під воду. Усі цінності сіли на свої кораблі і попливли світ за очі. Залишилось тільки Любов. Вона чекала до останнього, але коли вже чекати  було нічого  їй теж закортіло о податися геть.            
       Тоді вона звернулася  до Багатства і  попросилась до  нього на корабель Але Багатство відповіло:                                               
На моєму кораблі багато дорогоцінностей і золота, для тебе тут не вистачить місця.
     Коли повз пропливав корабель Суму , вона попросилась до нього, але  той відповів:
- Вибач, Любове, я такий сумний, мені треба завжди залишатися на самоті.
     Тоді Любов побачила корабель Гордості і попросила про допомогу
її, але та сказала, що Любов порушить гармонію на її кораблі. Поруч    пропливала   Радість,   але    вона   така   була веселощами, що навіть не почула, як її кликала Любов.
    Тоді Любов впала у відчай. Але раптом вона почула голос десь  позаду:
- Ходімо, Любове, я заберу тебе з собою.
    Любов озирнулася і побачила старого. Він довіз її до суші, і коли старий поплив, Любов спохопилась, адже вона забула запитати його Ім'я. Тоді вона звернулась до Знання:
- Скажи, Знання, хто врятував мене? Хто був цей старий? Знання подивилось на Любов:
- Це був Час.
- Час? - перепитала Любов. - Але чому він врятував мене?
Знання ще раз поглянуло на Любов, потім вдалеч, куди поплив старий:
- Тому що тільки час відає, якою важливою в житті є Любов.
5.Вправа « Зворотній зв'язок»  «Метод руки»
Мета: підвести підсумки тренінгу.
      Батькам пропонується обвести на аркуші паперу власну руку і вказати:      На великому пальці – що сподобалось.
      На вказівному – на що зверну увагу.
      На середньому – з чим не згодний.
      На безіменному – з чого почну.
      На маленькому – що треба змінити  (моделі збираю).
6. Побажання батькам від дітей, що діти хочуть бачити в своїй родині та своїх близьких
( На дошці заздалегідь вивішені долоньки-побажання).


 ЯК ВАС ВИХОВУВАЛИ БАТЬКИ (Анкета 1)
Дайте відповіді на наведені нижче запитання, щоб з’ясувати як Вас виховували Ваші батьки.

Оцініть кожне твердження за шкалою балів:
1 = абсолютно не згоден, 2 = не згоден,   3 = не можу вирішити,    4 = згоден,     5 = повністю згоден


ЯК ВАС ВИХОВУВАЛИ БАТЬКИ
1.
Мої батьки вважали, що за дітьми треба доглядати, а не слухати їх

.
1
2
3
4
5
2.
Мої батьки заспокоювали мене, коли я був засмучений
.
1
2
3
4
5
3.
Мої батьки карали мене фізично за мої провини

.
1
2
3
4
5
4.
Мої батьки рідко виправляли мене, даючи мені можливість навчатися на помилках

навчатися на помилках.

.
1
2
3
4
5
5.
Мої батьки робили все можливе, аби я досяг успіху


1
2
3
4
5
6.
Я міг про все розповісти батькам, не побоюючись покарання

1
2
3
4
5
7.
Мої батьки навчили мене поважати їх та інших людей
.
1
2
3
4
5
8.
Мої батьки не звертали увагу на мою неслухняність, якщо вона не переходила межі
.
1
2
3
4
5
9.
Мої батьки навчили мене правильно поводитися майже у всіх ситуаціях

1
2
3
4
5
10.
Мої батьки просили пробачення у  дорослими, яких я скривдив

1
2
3
4
5
11.
Моя миттєва покірність була дуже важливою для батьків
.
1
2
3
4
5
12.
Мої батьки завжди виявляли любов до мене

1
2
3
4
5
13.
Мої батьки завжди перевіряли, чи я зробив  важливі справи насамперед
.
1
2
3
4
5
14.
Мої батьки ніколи не цікавилися з ким я товаришую

.
1
2
3
4
5
15.
Мої батьки сприймали лише мої найкращі спроби і намагання

1
2
3
4
5
16.
Мої батьки дозволяли мені висловлювати емоції, навіть якщо я їх цим  бентежив
.
1
2
3
4
5
17.
Мої батьки навчили мене цінувати самоконтроль
.
1
2
3
4
5
18.
Мої батьки сприймали мій гнів і дозволяли його висловлювати без страху
.
1
2
3
4
5
19.
Мої батьки навчили мене цінностей та традицій нашої культури
.
1
2
3
4
5
20.
Мої батьки із задоволенням надали мені можливість вибору кар’єри і стилю життя
.
1
2
3
4
5



 ОЦІНКА СТИЛЮ БАТЬКІВСТВА     
Загальна кількість балів непарних тверджень          
Загальна кількість балів парних тверджень        

ПІДРАХУНОК РЕЗУЛЬТАТІВ ЗА АНКЕТОЮ 1

ПІДРАХУНОК:
¨  На нижній горизонтальній лінії наведеного вище графіка (вісь Х) поставте позначку «Б» відповідно до кількості балів Ваших непарних відповідей.
¨  На лівій вертикальній лінії графіка (вісь Y) поставте позначку «Б» відповідно до кількості Ваших парних відповідей.
¨  Проведіть лінію вгору від Вашої першої позначки «Б» і вправо від Вашої другої позначки “Б”.  Місце, де вони перетинаються (у певному квадраті) і вказує на стиль виховання Ваших батьків.

ЯК ВИ ВИХОВУЄТЕ ВАШУ ДИТИНУ (Анкета 2)

Дайте відповіді на наведені нижче запитання, щоб з’ясувати, як Ви виховуєте Вашу дитину.


  
Оцініть кожне твердження за шкалою балів:
1 = абсолютно не згоден,   2 = не згоден,   3 = не можу вирішити,   4 = згоден,5 = повністю згоден

ЯК ВИ ВИХОВУЄТЕ ВАШУ ДИТИНУ
1.
Я  вважаю, що за дітьми треба доглядати, а не слухати їх

.
1
2
3
4
5
2.
Я заспокоюю свою дитину, коли вона засмучена
.
1
2
3
4
5
3.
Я караю свою дитину фізично за провини

.
1
2
3
4
5
4.
Я рідко виправляю свою дитину, даючи  можливість навчатися на помилках

навчатися на помилках.

.
1
2
3
4
5
5.
Я роблю  все можливе, щоби моя дитина досягла успіху


1
2
3
4
5
6.
Моя дитина може все розповісти мені, не побоюючись покарання

1
2
3
4
5
7.
Я навчаю  свою дитину поважати батьків та інших людей
.
1
2
3
4
5
8.
Я не звертаю увагу на  неслухняність моєї дитини, якщо вона не переходить  межі
.
1
2
3
4
5
9.
Я навчаю свою дитину  правильно поводитися майже у всіх ситуаціях

1
2
3
4
5
10.
Я прошу вибачення у дорослих, якщо моя дитина скривдила їх

1
2
3
4
5
11.
Миттєва покірність моєї дитини для мене є дуже важливою
.
1
2
3
4
5
12.
Я завжди виявляю любов до своєї дитини

1
2
3
4
5
13.
Я завжди перевіряю, чи  моя дитина зробила  важливі справи насамперед
.
1
2
3
4
5
14.
Я ніколи не цікавлюсь з ким  товаришує моя дитина

.
1
2
3
4
5
15.
Я сприймаю лише  найкращі спроби і намагання моєї дитини

1
2
3
4
5
16.
Я дозволяю своїй дитині висловлювати емоції, навіть коли  це  мене бентежить
.
1
2
3
4
5
17.
Я навчаю свою дитину цінувати самоконтроль
.
1
2
3
4
5
18.
Я сприймаю  гнів своєї дитини та  дозволяю його висловлювати без страху
.
1
2
3
4
5
19.
Я навчаю свою дитину  цінностей і традицій нашої культури
.
1
2
3
4
5
20.
Я із задоволенням  надаю своїх дитині  можливість вибору кар’єри і стилю життя
.
1
2
3
4
5
   

ХАРАКТЕРИСТИКА СТИЛІВ БАТЬКІВСЬКОГО ВИХОВАННЯ



ПОБЛАЖЛИВИЙ СТИЛЬ  
Низький контроль, високий рівень підтримки
Батьки досяжні; дитина керує
Двостороннє спілкування
Лише декілька  нечітко висловлених стандартів
Мало уявлення про наслідки
Постійне виявлення  любові, слабка дисципліна
Неприборкана воля і егоцентричний характер
Дозволяючий і теплий 
ВПЛИВ НА ДИТИНУ:
Низький самоконтроль, низька самоповага , нешанобливе ставлення, незахищеність,  нездатність пристосовуватися до меж,  низька відповідальність, низька успішність у школі
ОСНОВНА УВАГА:
Підвищити рівень контролю
СПРЯМОВУЮЧИЙ СТИЛЬ  
Високий рівень контролю і підтримки
Батьки досяжні, доброзичливе керування      дитиною
Двостороннє ефективне спілкування
Чіткі стандарти, що ґрунтуються на правильних    цінностях
Логічний аналіз проявів поганої поведінки
Постійна любов і дисципліна
Добре сформована воля і сильний характер
Люблячий і стійкий

ВПЛИВ НА ДИТИНУ:
Висока самоповага, самоконтроль, самостійність, здорові взаємини,  хороша успішність в школі

ОСНОВНА УВАГА:
Підтримувати  баланс та покращувати підтримку і контроль
УСУНУТИЙ СТИЛЬ 
Низький контроль, низький рівень підтримки
Батьки недосяжні
Мінімум спілкування
Лише декілька  нечітко висловлених стандартів
Непередбачувані наслідки
Мінлива любов і дисципліна
Деформована воля і характер
Віддалений і відсутній

ВПЛИВ НА ДИТИНУ:
Низька  самоповага та мотивація, труднощі у формуванні стосунків, бунтівливість, незахищеність, погана успішність у школі
ОСНОВНА УВАГА:
Більше часу приділяти дитині (підвищити як підтримку, так і контроль).
ВЛАДНИЙ СТИЛЬ  
Високий контроль, низька підтримка
Батьки недосяжні,  викликають страх,            вимагають беззаперечної покори
Однобічне спілкування: батьки-діти
Негнучкі, часто безпідставні стандарти
Жорсткі, часто безпідставні наслідки
Уникання виявлення любові, негнучкі покарання
Зламані воля й характер
Переважаючий і черствий 
ВПЛИВ НА ДИТИНУ:
Низька самоповага і самоконтроль,  прояви         бунтівливості, депресія, погані відносини,посередня успішність в школі
ОСНОВНА УВАГА:
Підвищити рівень підтримки і турботи, слухати дитину


ПОБЛАЖЛИВИЙ СТИЛЬ характеризується високим рівнем підтримки і низьким рівнем контролю або його повною відсутністю.  Спілкування між такими батьками і дітьми двостороннє, що робить стосунки теплими і зрозумілими.  Проте, поблажливі батьки є такими, що дозволяють усе і поступаються в усьому, не вимагають зрілої поведінки, та уникають конфронтації навіть тоді, коли діти поводяться неналежним чином.
Особиста відповідальність та здатність пристосуватись до певного авторитету або правил  є  завжди проблемою для дітей поблажливих батьків.  Діти і підлітки із сімей з поблажливим стилем виховання мають проблему з поведінкою в школі, невисоку успішність, але мають високу самооцінку, добрі соціальні навички і  незначну схильність до депресії.
Два слова, що характеризують цей стиль, це «вседозволяючий», «теплий»

Така форма  вішалки нагадує дитину, якій «все сходило з рук», і яка не може брати на себе відповідальність. Непошкоджений дріт вішалки вказує на позитивну самооцінку, яку зберегла батьківська підтримка, проте, батьківська вседозволеність не сприяла розвитку в дитині самодисципліни.
УСУНУТИЙ СТИЛЬ батьківства. Цей стиль характеризується низьким рівнем контролю і підтримки.  Батьки  мають інші пріоритети і мало часу приділяють своїй дитині. Розлучені батьки досить часто виховують за усунутим стилем оскільки мають мінімум часу або сил, щоб приділити належну увагу своїй дитині, тому що вони або відсутні, або повинні працювати більше часу задля забезпечення сім’ї.  Спілкування у цьому випадку мінімальне.
Два слова, що характеризують цей стиль:  «віддалений»,  «неіснуючий».
Деформований дріт символізує несформовану волю дитини, яка не отримала чіткого скерування від усунутих батьків.  Слабкі місця символізують емоції дитини, яка поранена байдужістю, нехтуванням та нездійсненими обіцянками.

Батьки з ВЛАДНИМ СТИЛЕМ виховання використовують високий рівень контролю, але  низький рівень підтримки і заохочення. Часто такі батьки, які використовують цей стиль примушують дитину дотримуватися певних правил і не виявляють любові до дитини та не підтримують її; не заохочують дитину до висловлення власної думки. Цей стиль можна схарактеризувати як «домінуючий»,  «черствий».

Дитина  не в змозі нести відповідальність через надмірні вимоги та контроль з боку батьків і неможливість навчитися бути відповідальною.

СПРЯМОВУЮЧИЙ СТИЛЬ батьківства є  найефективнішим стилем виховання, і характеризується високим рівнем контролю та підтримки. Йому притаманні обґрунтовані обмеження і контроль з боку люблячих батьків через постійне скерування у невимушеній, але наполегливій формі;встановлення та дотримання обґрунтованих меж поведінки дитини; наполегливість, а не лише інформованість чи обмеження. Дисциплінування тлумачиться як підтримка, а не як покарання. Стиль характеризується прагненням до самостійності дітей та співпраці. На відміну від  владних батьків, батьки, які спрямовують є більш відкритими  у стосунках з дітьми,  більше уваги приділяють роз’ясненню. Цей стиль можна охарактеризувати словами «люблячий», «стійкий».
Це наша остання вішалка. Вона символізує дитину, яку виховують за спрямовуючим стилем виховання. Непошкоджений дріт символізує здорові емоції дитини, належна форма – сильний характер.
2.Якщо ви виховуєте за УСУНУТИМ стилем виховання (нижній лівий квадрат), це, можливо, відбувається через вашу фізичну відсутність. Можливо, Ви віддалені від дитини емоційно. Найчастіше це трапляється у випадках, коли лише один з батьків виховує дитину. Ви можете бути надто виснаженими, щоб подумати перед відповіддю на прохання дитини чи якусь її проблему.
Спробуйте запланувати проведення часу з дитиною. Навіть, якщо це буде лише протягом кількох хвилин щодня, Ви відчуєте різницю. По можливості спробуйте провести більше часу з дитиною, зробіть разом ту справу, яка дитині найбільше подобається. Найважливіше- не здаватися!
3.У випадку ВЛАДНОГО стилю батьківства (нижній правий квадрат), Ви можете стати більш чутливими. ВЛАДНІ батьки часто виражають свою любов через піклування про дім та забезпечення матеріальних потреб родини. Ви можете стати більш СПРЯМОВУЮЧИМИ черезпослаблення прагнення до досконалості. Приємно  було б жити в ідеальному світі, та наш світ, нажаль,далекий від досконалості. І якщо, Ви зможете дозволити собі самому, партнеру у шлюбі та Вашій дитині чи дітям бути не зовсім досконалими, то станете менш вимогливими,  і  зможете любити членів вашої родини такими, якими вони є. В такому випадку вони зможуть виправдати ваші очікування, замість того, щоби прямо чи опосередковано з ними боротися. Спробуйте ставитися до запитань дитини не як до виклику, а як до спроби почати розмову та порозумітись.
4.Якщо Ваш результат знаходиться  у квадраті СПРЯМОВУЮЧОГО стилю (верхній правий квадрат), то виберіть один з аспектів (КОНТРОЛЬ чи ПІДТРИМКУ), показники якого мають менше значення, чи, на вашу думку, потребує вдосконалення. 

Опис стилів виховання

ПОРАДИ БАТЬКАМ ПО СТИЛЮ ВИХОВАННЯ.1.         ЯКЩО ВИ ВИХОВУЄТЕ ДИТИНУ ЗА ПОБЛАЖЛИВИМ СТИЛЕМ ВИХОВАННЯ (ВЕРХНІЙ ЛІВИЙ КВАДРАТ), ВИ МОЖЕТЕ ДОСЯГТИ ЗМІН, ЯКЩО ПОЧНЕТЕ ОБДУМАНІШЕ СТАВИТИСЬ ДО ПРОХАНЬ ДИТИНІ. КОЛИ ВОНА ЩОСЬ ВАС ПРОСИТЬ, ЧИ ВИНИКАЮТЬ ПРОБЛЕМИ З ПОВЕДІНКОЮ, СКАЖІТЬ, ЩО ВАМ ТРЕБА КІЛЬКА ХВИЛИН ПОДУМАТИ ПЕРЕД ТИМ, ЯК ВІДПОВІСТИ. ВИ МОЖЕТЕ ПРОТЯГОМ ЦЬОГО ЧАСУ ПОРАДИТИСЬ З ВАШИМ ЧОЛОВІКОМ/ДРУЖИНОЮ ЧИ КИМОСЬ ІНШИМ, ЯКЩО ЦЕ БУДЕ МОЖЛИВО. ЧАСОМ МИ ГОВОРИМО «ТАК» ДЛЯ ТОГО, ЩОБИ УНИКНУТИ КОНФЛІКТУ АБО, ЩОБ ПОДОБАТИСЬ. ВИ МАЄТЕ  ЗБІЛЬШИТИ КОНТРОЛЬ НАД ДИТИНОЮ.
НАГАДАЙТЕ СОБІ, ЩО ВИ ДЛЯ ДИТИНИ Є ПРИКЛАДОМ І НАСТАВНИКОМ. ВАША ДИТИНА БУДЕ НАВЧАТИСЯ БАГАТЬОМ РЕЧАМ ВІДРІЗНИХ УЧИТЕЛІВ. АЛЕ ХАРАКТЕР ВАШОЇ ДИТИНИ БУДЕ ПЕРЕВАЖНО ВІДОБРАЖАТИ ТЕ, ЧОГО ВОНА НАВЧИЛАСЯ У ВАС, СПОСТЕРІГАЮЧИ ЗА ВАМИ У ПОВСЯКДЕННОМУ ЖИТТІ ТА ВІДПОВІДАЮЧИ ВАШИМ НАСТАНОВАМ.НА ГРАФІКУ – ЧОТИРИ КВАДРАТИ. КОЖЕН З НИХ ПРЕДСТАВЛЯЄ ПЕВНИЙ СТИЛЬ БАТЬКІВСТВА. ЦІ СТИЛІ ВИЗНАЧАЮТЬСЯ СПІВВІДНОШЕННЯМ ДВОХ ВЗАЄМОПОВ’ЯЗАНИХ АСПЕКТІВ.НАМАЛЮЙТЕ ВІСІ КООРДИНАТ НА ДОШЦІ АБО ПЛАКАТІ. НАЗВІТЬ ВІСЬ Х «КОНТРОЛЬ», ВІСЬ Y «ПІДТРИМКА». ОБРОБКА ТАК САМО ЯК І В ПЕРШІЙ АНКЕТІ































Немає коментарів:

Дописати коментар

Рекомендована публікація